In deze blog belichten wij de belangrijkste faciliteiten en aspecten van gastvrijheid op locatie en welke toegevoegde waarde je hiermee kunt leveren als locatiemanager.
Welke waarden voegen wij toe als locatiemanagent met het onderdeel gastvrijheid?
Bij gastvrijheid denken we allemaal al snel aan de onmisbare en vriendelijke host/hostess op locatie. Maar gastvrijheid gaat wat ons betreft veel verder dan het contact aan de balie met de medewerker. We noemen dit ook wel de onzichtbare gastvrijheid. Een gast voelt zich welkom en thuis vanaf het moment dat men het terrein oprijdt tot bij het weer verlaten van de locatie.
Gemak & comfort
Je realiseert je eigenlijk pas wat gemak en comfort is als er onverhoopt toch wat misgaat. En dat gebeurt nu eenmaal ook af en toe in een bedrijfsomgeving. Als wij ons werk goed doen dan staan onze klanten hier waarschijnlijk niet vaak bewust bij stil.
Enkele voorbeelden:
- Parkeren
- Persoonlijke aandacht
- Narrowcasting
- Faciliteiten
Gastvrijheid in de vorm van parkeren
Hier kan de ergernis of onrust al toeslaan. Je krijgt geen toegang tot het terrein, er is geen parkeerplek, de bewegwijzering is volstrekt onduidelijk of de elektrische laadpaal doet het niet. Allemaal situaties die maar al te vaak voorkomen.
Je al bij aankomst welkom voelen betekent dat je eenvoudig het terrein op kunt, de slagboom opent vanzelf en er is een parkeerplek voor je voorhanden en de weg naar jouw locatie staat duidelijk aangegeven.
Met behulp van een parkeersysteem op basis van kentekenherkenning wordt de gastvrijheid al bij aankomst verhoogd en kan er worden ingespeeld op de persoonlijke aandacht voor bezoekers of gebruikers die werken op de locatie.
Wij hebben destijds een parkeersysteem gebaseerd op kentekenherkenning op de locatie de Caballero Fabriek geïnstalleerd. Dit heeft een positief effect gehad op de gastvrijheid, geleverd door Cherubs.
Gastvrijheid in de vorm van persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht zorgt voor een welkom gevoel. Door het kentekensysteem weet de frontdesk of receptiedienst al wie er zo komt binnen lopen. Een persoonlijke ontvangst, de al dan niet geautomatiseerde aanmelding en eventuele aanwijzingen voor de route in het pand, maken dat de bezoeker zich direct thuis voelt. Hier speelt de host/hostess de belangrijke, persoonlijke rol.
Gastvrijheid in de vorm van narrowcasting
Geen enkel systeem vervangt menselijke charme en aandacht. Wij zien narrowcasting dan ook als een effectieve toevoeging, niet een vervanging. Met gebruikmaking van digitale schermen verhogen we de gastvrijheid nog verder door mensen persoonlijk welkom te heten, of door informatie of de routing te tonen. Een narrowcasting systeem kan ook nuttig zijn bij het verstrekken van informatie aan de community.
Maar het systeem kan in combinatie met een app ook reserveringen voor vergaderzalen en flexplekken ondersteunen. Wel zo handig voor de gebruikers van het pand.
Gastvrijheid in de vorm van faciliteiten
Alle faciliteiten in het gebouw dienen optimaal in orde te zijn om een bezoeker de beste ervaring te bezorgen. De meest voor de hand liggende zijn uiteraard bijvoorbeeld de catering en schoonmaak. Maar ook de host/hostess en de goed ingerichte frontdesk of receptie spelen een cruciale rol.
Maar dan zijn er nog verschillende zaken die zich op de achtergrond afspelen welke ook enorm belangrijk zijn voor het totale plaatje. Zoals al gezegd; vaak merk je pas dat ook deze zaken allemaal perfect geregeld zijn als er onverhoopt toch wat misgaat.
Een snelle oplossing en afhandeling van het probleem met geen of minimale impact voor de bezoeker/gebruiker toont dan dat ook zaken op de achtergrond tot in de puntjes geregeld moeten zijn om je thuis te voelen in de werkomgeving.
Uitzwaaien tot aan de snelweg
Bij het verlaten van het gebouw hoeft het nog niet klaar te zijn. De onvergetelijke ervaring die de bezoeker zojuist heeft opgedaan op de locatie kan bijvoorbeeld nog worden onderstreept met bijvoorbeeld een goodiebag of een andere attentie. Zo wordt de bezoeker nog net niet tot aan de snelweg uitgezwaaid.