Locatiemanagement

Invloed COVID-19 ontvouwt trends voor locatiemanagement

In deze blog lichten we twee trends toe die zich sterk ontvouwen binnen het locatiemanagement door de invloed van COVID-19. 

De wereldwijde pandemie brengt veel onzekerheden met zich mee, ook in onze branche. De invloed van COVID-19 op de traditionele kantoorwerkplek heeft behoorlijk wat impact. Thuiswerken zal vanaf heden normaal zijn en sneller dan gedacht ingeburgerd. Het kantoor zal meer de functie krijgen van een ontmoetingsplek, een inspiratiebron waar vooral gezelligheid heerst. 

Goed management op een locatie in anno 2021 staat gelijk aan een onmisbaar concept op facilitair niveau. Een concept waar collega’s van dezelfde organisatie samenkomen om bij te kletsen, te brainstormen of te vergaderen, maar waar ook ruimte is voor ontmoeting met andere organisaties. Op deze (toekomstige) ontmoetingsplek moet comfort de basis zijn. Een comfortabel gevoel in de werkomgeving wordt bereikt door het leveren van topkwaliteit op locatiemanagement, dat weten wij als geen ander. 

Het voelt als thuiskomen. 

De twee trends die zich sterk ontvouwen zijn:

Trend 1. Bezoekersregistratiesysteem

In de tijd van COVID-19 is een continue monitoring noodzakelijk om te weten hoeveel  mensen in een gebouw zijn zodat de afstand gegarandeerd kan worden. Maar was dit niet altijd al nodig? Ja! Met het oog op veiligheid des te meer, maar nu wordt de mens gedwongen. Goede timing voor innovatie.

Bezoekersregistratiesysteem

Aan de hand van een bezoekersregistratiesysteem weet je vrij nauwkeurig wie er in je pand is. Hiermee kun je goed grip houden op diverse zaken. Door het analyseren van de bezettingsgraad gedurende een bepaalde periode zijn duurzame beslissingen te nemen, zoals op het gebied van schoonmaak en het verbruik van elektriciteit. Bij intensief gebruik van een ruimte is bijvoorbeeld een extra schoonmaakronde nodig en bij ruimten in het pand die na 15:00 uur niet meer gebruikt worden kunnen bijvoorbeeld de lichten uit of kan zelfs een deel van het pand afgesloten worden. Of kan zelfs besloten worden om over te gaan op bewegingssensoren. Dit is duurzaam en efficiënt te werk gaan! 

Het registratiesysteem is essentieel bij het reguleren van een calamiteit, door de inzet van BHV. Een BHV plan, de bemensing, het ontruimen zelf en de onderlinge communicatie in samenwerking met de hulpdiensten. Stel dat er iets gebeurd, wie en waar is de BHV dan? Vertrouw je dan nog op piepers en porto’s? Of neem de stap naar een BHV app. Dit is een faciliteit die zijn meerwaarde al heeft bewezen. 

Trend 2. Smart building

Ook de trend smart building zal wellicht bekend in de oren klinken, maar we blijven hem betrekken vanwege de onmisbare rol in een social distancing kantoor anno 2021. 

Een uitleg van Smart Building:In een Smart Building is de aanwezige technologie afgestemd op de medewerker of bezoeker en de activiteiten die in het gebouw worden verricht”.

Te denken valt aan het faciliteren van ‘het nieuwe werken’ door middel van sensoring. In een oogopslag de bezetting van ruimtes analyseren. Op deze manier kunnen medewerkers thuis al zien hoe druk het is op het kantoor en welke plekken er nog vrij zijn. Met één druk op de knop is een ontmoetingsplek gereserveerd. Hetzelfde geldt voor vergader- en brainstormruimtes. Medewerkers kunnen naar het kantoor om op een comfortabele manier te werken, ontmoeten, vergaderen of te brainstormen. 

Wat tevens passend is binnen smart building is de inzet van narrow casting op locatie. Ook hier kunnen gebruikers in één oogopslag zien waar de meeste mensen zich bevinden in het gebouw en welke flexplekken vrij zijn aan de hand van sensoring. Een systeem waar onder andere schoonmaak op anticipeert door voor én na het gebruik van een ruimte/ plek de materialen te desinfecteren zodat de gebruiker vertrouwen heeft in een hygiënische werkomgeving.

Het locatiemanagement door Cherubs is compleet en faciliteert een comfortabele ontmoetingsplek als werkomgeving.

Peterianne Innemee
Bel gerust!
Peterianne Innemee